Urzeala simbolurilor


In lumea fascinanta a materialelor textile de interior te poti pierde ca Alice in Tara Minunilor atunci cand cauti alegerea perfecta pentru un camin. Sunt multi factori care pot influenta aceasta alegere. De la selectii intuitive legate de trend-urile stabilite implacabil de lumea internationala a modei, la pareri personale cum ar fi una dintre ideile mele ca tesaturile si culorile din casa trebuie sa se potriveasca perfect doamnei acelei case (in sensul ca doamna respectiva ar purta cu succes acele culori si in vestimentatia ei obisnuita). Acest lucru cred ca are cea mai buna explicatie in faptul ca tesaturile de interior sunt un fundal, un decor special al unei scene in care ne petrecem timpul cel mai pretios, timpul in care in mod normal vrem sa aratam cel mai bine si sa ne simtim cel mai comfortabil (concepte destul de greu de conciliat uneori :)), adica timpul de multe ori prea limitat daruit familiei noastre.

Pentru a detalia, doar ca o joaca: pentru o doamna cu fizionomie nordica, nu as folosi niciodata culori saturate sau primare, in nici un caz rosu , crem sau violet la interior. Cred ca un material cu culori pastelate , nuante combinate de oliv si gris, sau in culorile pamantului ar fi o alegere mult mai buna, pentru a scoate in evidenta prospetimea unui ten deschis. Un exemplu ar fi materialul de mai jos (Haddon Asquith Cream de la Watts) in culori primavaratice si deschise care nu arunca reflexe intunecate nedorite.

Pentru o doamna cu trasaturi latine mi se par potrivite texturile satinate, fosnitoare, culorile metalice de bronz, aur, argint, cupru, rosu cardinal sau purpuriu pentru canapele, chiar in combinatie cu negru/antracit. De exemplu, tesatura elaborata de mai jos (Sandringham Bisquecharcoal sau Rivelles Noir de la Watts) combinata cu catifele texturate.




Putem aprofunda nivelul de perceptie a caminului nostru daca il dorim accesibil si de la alt nivel, cel al simbolurilor ascunse in urzeli fermecate din fire pretioase. Descoperirea acestor simboluri e de multe ori un placut exercitiu de relaxare si de redescoperire a unor lumi de mult apuse... (Mosaico de la Luigi Bevilacqua)

Un simbol intalnit adesea este cel al Pomului Vietii-Arborele Cosmic, simbol al regenerarii continue a universului, a legaturii intre Pamant si Inaltul Cerului, intre lumea muritoare si cea nemuritoare. In crestinism, este copacul nemuririi, al binelui si al raului, un pivot important al istoriei caderii omului din Rai, ("iar în mijlocul Raiului era pomul vietii si pomul cunoasterii binelui si raului" - Geneza) dar si un simbol al reinvierii.



Il gasim bine reprezentat pe desenele istorice, preluate azi de editori textili renumiti, unii lucrand inca tesaturile dupa metode vechi de sute de ani, doar pentru elita cunoascatoare si iubitoare de achizitii unice. (Leoni Bizantini sau Leoni Persani de la Luigi Bevilacqua).




Un model inspirat dintr-o cunoscuta piesa de muzeu ( Musee Royaux d'Art et Histoire, Bruxelles) si editat de Luigi Bevilacqua reprezinta doi lei despartiti de pomul vietii. Leii la randul lor sunt atat simbolul cunoscut al Venetiei, cat si un cod antic folosit pentru persoana Cristica, si cred ca e foarte interesanta acesta grafica simetrica, o redare a conceptului cifrei doi, cifra creatiei, a lui Dumnezeu contemplandu-se pe sine.


Un arbore al vietii stilizat il gasim in desenele Renascentiste - foarte grafic, un trunchi texturat cu un vrej ascendent de frunze de acant central, decorat cu o pletora de elemente vegetale legate de simbolistica lumii crestine - rodii, conuri de brad, flori de ciulin stilizate, flori triumfale, palmete, un alt simbol al frunzelor de palmier. Dupa desenul renascentist se editeaza si azi la scara monumentala materiale spectaculoase cum ar fi Malvern de la Watts of Westminster.


Daca vorbim de palmete, acestea sunt bine reprezentate de materialele textile clasice reeditate, in cele mai diverse forme si culori. Palmetele (dupa cum le tradeaza etimologia) au avut ca inspiratie frunzele de palmier, a caror grafica a fascinat civilizatiile istoriei antice. Ulterior, de dragul artei, simbolistica lor s-a extins la intreaga lume vegetala. Intalnim azi compozitii cu palmete care arata ca niste flori impresionante, decorate cu culori fastuoase si cu fire metalice, in al caror desen se reunesc frunze, flori , fructe si, uneori chiar, diverse figuri, intr-o reprezentare care poate fi citita la primul nivel ca o etalare a bogatiei si prea-plinului, dar care la un alt nivel poate fi o raportare la lumea vegetala, la sinele vegetal pe care de atatea ori il trecem cu vederea, dar care ia stapanire asupra noastra in orele somnului. Poate de aceea imi place sa folosesc materiale cum e cel de mai jos in dormitoarele matrimoniale - materiale din colectia nou lansata la Paris de cunoscutul editor Loris Zanca. (Borbone de la Loris Zanca).


Este foarte probabil ca Fructul oprit sa fi fost mai degraba o rodie decat un mar, data fiind etimologia sa si presupusul habitat precizat de Geneza. Tot din aceste considerente, rodia este un motiv intalnit si in decoratiile religioase crestine. De obicei, sunt cusute pe materialul de pe vesminte sau pe hainele folosite de preoti la liturghie sau incrustate in metal.



In desenele de pe materialele textile clasice intalnim de multe ori fructe de rodie stilizate, ascunse in modele repetitive sau in elegantele palmete florale, creatii care dau multa distinctie interioarelor in care sunt folosite. Fructul de rodie aduce noroc si fertilitate, in vechile mitologii, si un plus de veselie si lux in viata caminului decorat de dumneavoastra. Un exemplu de folosire explicita a fructului de rodie e in Melograno de la Luigi Bevilacqua, un lampas opulent in culori elegante si fastuoase in sine, rosu de rodie, verdele frunzelor de nuc, bronz antic, ocru innobilat de fibre metalizate.


Uneori insa simbolul trebuie "citit" in cadrul unor compozitii complicate, in cadrul carora ocupa insa locul central, ca in damascul fin de matase de la Loris Zanca. Materialul are multe fructe de rodie stilizate, simbolul bogatiei si al virtutii. Cred ca ar trebui retinut si ca sucul de rodie a fost si este utilizat pentru vopsirea naturala a tesaturilor nesintetice. (Canova de la Loris Zanca)


Un alt simbol prezent continuu pe materialele de decoratiune interioara este ananasul, simbolul ospitalitatii: pentru zona Caraibelor, ananasul simboliza ospitalitate, iar spaniolii au invatat repede ca erau bineveniti daca un ananas era asezat la intrarea in sat. Acest simbolism s-a raspandit in Europa, apoi in America de Nord, unde regasim obiceiul de a se sculpta forma unui ananas in decoratiunile unor coloane. Capitanii de vase obisnuiau sa infinga in tepuse ananasi proaspeti - suveniruri pentru calatoriile lor lungi in porturile tropicale - deasupra balustradelor din fata caselor atunci cand se intorceau la caminurile lor. A fost un simbol mai apoi, cum ca stapanul casei era acasa - desi pentru o perioada scurta - si putea primi vizitatori.


Datorita motivului cu ananasi, cred ca un material ca Valencia de la Watts poate fi folosit cu un efect extraordinar in camerele destinate luarii mesei in compania musafirilor si a familiei. Chiar daca, poate unii nici nu vor observa simbolul ascuns in faldurile draperiilor, va fi o reala placere pentru cei avizati sa lege simbolurile design-ului cu functiunea camerei, si poate un interesant punct de plecare in discutiile cu musafirii amatori de arta.


Sunt multe alte semnificatii ascunse in desenele pe care le admiram pentru eleganta lor, cred ca pentru iubitorii de frumos am fost doar un punct modest de plecare in cautarea acestor simboluri. Si cred, din nou, ca ele reprezinta repere importante ale istoriei evolutiei psihicului uman, care ar trebui cu orice pret pastrate vii generatie dupa generatie, si nelasate prada uitarii sau nepasarii civilizatiei de consum din care facem parte.

Comentarii

  1. Super' unde se pot gasi aceste materiale minunate?
    Mci
    ionutbucheg@gmail.com

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu

Postări populare