Urzeala simbolurilor
In lumea fascinanta a materialelor textile de interior te poti pierde ca
Alice in Tara Minunilor atunci cand cauti alegerea perfecta pentru un camin.
Sunt multi factori care pot influenta aceasta alegere. De la selectii intuitive
legate de trend-urile stabilite implacabil de lumea internationala a modei, la
pareri personale cum ar fi una dintre ideile mele ca tesaturile si culorile din
casa trebuie sa se potriveasca perfect doamnei acelei case (in sensul ca doamna
respectiva ar purta cu succes acele culori si in vestimentatia ei obisnuita).
Acest lucru cred ca are cea mai buna explicatie in faptul ca tesaturile de
interior sunt un fundal, un decor special al unei scene in care ne petrecem
timpul cel mai pretios, timpul in care in mod normal vrem sa aratam cel mai
bine si sa ne simtim cel mai comfortabil (concepte destul de greu de conciliat
uneori :)), adica timpul de multe ori prea limitat daruit familiei noastre.
Pentru a detalia, doar ca o joaca: pentru o doamna cu fizionomie
nordica, nu as folosi niciodata culori saturate sau primare, in nici un caz
rosu , crem sau violet la interior. Cred ca un material cu culori pastelate ,
nuante combinate de oliv si gris, sau in culorile pamantului ar fi o alegere
mult mai buna, pentru a scoate in evidenta prospetimea unui ten deschis. Un
exemplu ar fi materialul de mai jos (Haddon Asquith Cream de la Watts) in
culori primavaratice si deschise care nu arunca reflexe intunecate nedorite.
Pentru o doamna cu trasaturi latine mi se par potrivite texturile
satinate, fosnitoare, culorile metalice de bronz, aur, argint, cupru, rosu
cardinal sau purpuriu pentru canapele, chiar in combinatie cu negru/antracit.
De exemplu, tesatura elaborata de mai jos (Sandringham Bisquecharcoal sau
Rivelles Noir de la Watts) combinata cu catifele texturate.
Putem aprofunda nivelul de perceptie a caminului nostru daca il dorim
accesibil si de la alt nivel, cel al simbolurilor ascunse in urzeli fermecate
din fire pretioase. Descoperirea acestor simboluri e de multe ori un placut
exercitiu de relaxare si de redescoperire a unor lumi de mult apuse... (Mosaico
de la Luigi Bevilacqua)
Un simbol intalnit adesea este cel al Pomului Vietii-Arborele Cosmic,
simbol al regenerarii continue a universului, a legaturii intre Pamant si Inaltul
Cerului, intre lumea muritoare si cea nemuritoare. In crestinism, este copacul
nemuririi, al binelui si al raului, un pivot important al istoriei caderii
omului din Rai, ("iar în mijlocul Raiului era pomul vietii si pomul cunoasterii binelui si raului" - Geneza)
dar si un simbol al reinvierii.
Il gasim bine reprezentat pe desenele istorice, preluate azi de editori
textili renumiti, unii lucrand inca tesaturile dupa metode vechi de sute de
ani, doar pentru elita cunoascatoare si iubitoare de achizitii unice. (Leoni
Bizantini sau Leoni Persani de la Luigi Bevilacqua).
Un model inspirat dintr-o cunoscuta piesa de muzeu ( Musee Royaux d'Art
et Histoire, Bruxelles) si editat de Luigi Bevilacqua reprezinta doi lei
despartiti de pomul vietii. Leii la randul lor sunt atat simbolul cunoscut al Venetiei,
cat si un cod antic folosit pentru persoana Cristica, si cred ca e foarte
interesanta acesta grafica simetrica, o redare a conceptului cifrei doi, cifra
creatiei, a lui Dumnezeu contemplandu-se pe sine.
Un arbore al vietii stilizat il gasim in desenele Renascentiste - foarte
grafic, un trunchi texturat cu un vrej ascendent de frunze de acant central,
decorat cu o pletora de elemente vegetale legate de simbolistica lumii crestine
- rodii, conuri de brad, flori de ciulin stilizate, flori triumfale, palmete,
un alt simbol al frunzelor de palmier. Dupa desenul renascentist se editeaza si
azi la scara monumentala materiale spectaculoase cum ar fi Malvern de la Watts
of Westminster.
Este foarte
probabil ca Fructul oprit sa fi fost mai degraba o rodie decat un mar, data
fiind etimologia sa si presupusul habitat precizat de Geneza. Tot din aceste
considerente, rodia este un motiv intalnit si in decoratiile religioase
crestine. De obicei, sunt cusute pe materialul de pe vesminte sau pe hainele
folosite de preoti la liturghie sau incrustate in metal.
In desenele de
pe materialele textile clasice intalnim de multe ori fructe de rodie stilizate,
ascunse in modele repetitive sau in elegantele palmete florale, creatii care
dau multa distinctie interioarelor in care sunt folosite. Fructul de rodie
aduce noroc si fertilitate, in vechile mitologii, si un plus de veselie si lux
in viata caminului decorat de dumneavoastra. Un exemplu de folosire explicita a
fructului de rodie e in Melograno de la Luigi Bevilacqua, un lampas opulent in
culori elegante si fastuoase in sine, rosu de rodie, verdele frunzelor de nuc,
bronz antic, ocru innobilat de fibre metalizate.
Uneori insa simbolul trebuie "citit" in cadrul
unor compozitii complicate, in cadrul carora ocupa insa locul central, ca in
damascul fin de matase de la Loris Zanca. Materialul are multe fructe de
rodie stilizate, simbolul bogatiei si al virtutii. Cred ca ar trebui retinut si
ca sucul de rodie a fost si este utilizat pentru vopsirea naturala a
tesaturilor nesintetice. (Canova de la Loris Zanca)
Un alt simbol prezent continuu pe materialele de decoratiune
interioara este ananasul, simbolul ospitalitatii: pentru
zona Caraibelor, ananasul simboliza ospitalitate, iar spaniolii au invatat
repede ca erau bineveniti daca un ananas era asezat la intrarea in sat. Acest
simbolism s-a raspandit in Europa, apoi in America de Nord, unde regasim
obiceiul de a se sculpta forma unui ananas in decoratiunile unor coloane.
Capitanii de vase obisnuiau sa infinga in tepuse ananasi proaspeti - suveniruri
pentru calatoriile lor lungi in porturile tropicale - deasupra balustradelor
din fata caselor atunci cand se intorceau la caminurile lor. A fost un simbol
mai apoi, cum ca stapanul casei era acasa - desi pentru o perioada scurta - si
putea primi vizitatori.
Datorita motivului cu ananasi,
cred ca un material ca Valencia de la Watts poate fi folosit cu un efect
extraordinar in camerele destinate luarii mesei in compania musafirilor si a
familiei. Chiar daca, poate unii nici nu vor observa simbolul ascuns in
faldurile draperiilor, va fi o reala placere pentru cei avizati sa lege
simbolurile design-ului cu functiunea camerei, si poate un interesant punct de
plecare in discutiile cu musafirii amatori de arta.
Sunt multe alte
semnificatii ascunse in desenele pe care le admiram pentru eleganta lor, cred
ca pentru iubitorii de frumos am fost doar un punct modest de plecare in
cautarea acestor simboluri. Si cred, din nou, ca ele reprezinta repere
importante ale istoriei evolutiei psihicului uman, care ar trebui cu orice pret
pastrate vii generatie dupa generatie, si nelasate prada uitarii sau nepasarii
civilizatiei de consum din care facem parte.
Super' unde se pot gasi aceste materiale minunate?
RăspundețiȘtergereMci
ionutbucheg@gmail.com